Projekt edukacyjny „Od ziarenka do bochenka”
piątek, 12 lutego 2016 08:21

 

W okresie od 8 października do 19 listopada 2015 roku w naszej szkole realizowany był projekt  edukacyjny "Od ziarenka do bochenka".

W projekcie uczestniczyła klasa III B, do którego włączyli się rodzice. Projekt realizowany był w formie 6 spotkań cyklicznych, których poszczególne cele składały się na całość. W efekcie uczniowie zdobyli wiedzę o kolejnych etapach powstawania chleba, gatunkach zbóż i ogromie pracy jaką należy wykonać, aby powstał chleb.

Pierwsze spotkanie miało charakter integracyjno – organizacyjny, a także wprowadzało uczestników w ciężką pracę rolnika. Na podstawie przeczytanego tekstu „Historia chleba” uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat chleba, a następnie na dużym arkuszu papieru stworzyli siatkę pojęciową, dopisując na bieżąco hipotezy badawcze do wcześniej postawionych pytań. Po zajęciach w sali powstała gazetka z pracami plastycznymi dzieci dotycząca tematu projektu oraz wierszami o chlebie.

Kolejne spotkanie rozpoczęło się od oglądnięcia ciekawej prezentacji multimedialnej „Od ziarenka do bochenka”, dzięki której uczniowie mieli możliwość obejrzenia różnych rodzajów maszyn rolniczych używanych dawniej i dziś. Praca rolnika dawniej a dziś znacznie się różni. Wiedza o tym wprawiła naszych uczniów w niemałe zdziwienie. Cep, żarno, kosa, młyn napędzany wodą lub wiatrem to już relikty przeszłości. Obecnie różnorodne, nowoczesne maszyny rolnicze wyręczają i skracają czas pracy ludzi pracujących na wsi. Dzieci również dowiedziały się o różnych produktach wytwarzanych z ziaren zbóż: z żyta, pszenicy, owsa i jęczmienia.

Trzecie spotkanie było wprowadzeniem do tematyki związanej z powstawaniem mąki. Uczniowie za pomocą zdjęć oraz dostępnych historyjek obrazkowych „Młyn dawniej i dziś” mogli odnajdywać różnice pomiędzy młynem wodnym, na wiatr i na prąd. Po zajęciach tematycznych cała grupa wybrała się na spacer, aby zobaczyć pozostałości młyna w naszej miejscowości, a także udaliśmy się do sklepu, aby poznać gatunki chleba. Dzieci uważnie czytały nazwy dostępnych chlebów oraz bacznie obserwowały ich rozmieszczenie na półkach sklepowych oraz ich różnorodne kształty. Po zajęciach uczniowie przeprowadzili we własnych domach ankietę dotyczącą chleba. Dzięki temu na kolejnych zajęciach po wspólnym podliczeniu wyników ankiety dzieci dowiedziały się ile chleba zjada się w ich rodzinach.

Następne spotkanie wprowadzało uczestników w tajniki wypieku chleba, dlatego też całą grupą wybraliśmy się do Cukierni „Poezja” w Gnojniku, gdzie mieliśmy możliwość zwiedzać cukiernię P. Antczaków. Uczniowie  z bliska  poznali proces wytwarzania chleba przez piekarzy, w tym: przygotowanie zakwasu, wyrób ciasta chlebowego, formowanie bochenków, jak również zobaczyli maszyny przydatne w pracy piekarza. Wycieczka do piekarni pozwoliła na własne oczy zobaczyć, jak powstaje chleb. Z wielkim zainteresowaniem dzieci przyglądały się pracy piekarza i uważnie śledziły etapy powstawania pieczywa. Poznały produkty, które są potrzebne do wypieku chleba, różne rodzaje pieczywa oraz maszyny, które pomagają w pracy piekarzowi. Ciekawość uczniów wzbudziły piece do wypiekania chleba. Dowiedziały się, w jakiej temperaturze i w jakim czasie pieczony jest chleb. Dzieci miały możliwość ugniatania i formowania ciasta. Po zwiedzeniu cukierni uczniowie otrzymali świeżutkie chlebki, które od razu zajadali z wielkim apetytem.

Składamy serdeczne podziękowanie Państwu  Agnieszce i Robertowi Antczakom za zorganizowanie zajęć w piekarni.

Idąc w ślady piekarzy uczniowie postanowili spróbować upiec bułeczki podczas piątego spotkania. Samodzielnie przygotowaliśmy ciasto, dobieraliśmy składniki do ciasta, następnie formowaliśmy bułeczki, a na koniec ozdabialiśmy je makiem, sezamem lub słonecznikiem. Radości było, co nie miara. Niektórych bolały ręce od wyrabiania ciasta. Efekty uczniowskich wypieków były wspaniałe i bardzo smaczne.

Ostatnie spotkanie to zakończenie wspólnie realizowanego projektu. Podczas którego wszystkie wyznaczone wcześniej cele zostały zrealizowane. Dzięki uczestnictwu w tych spotkaniach nastąpiło wzmocnienie symbolu chleba w świadomości każdego ucznia. Działania projektowe stały się nauką szacunku do chleba oraz do ludzi, dzięki którym od powstaje.